понедељак, 2. септембар 2013.

Dosje DJ (3): Jerinić uz pomoć Stankovića zaradio pola miliona maraka

Piše: Slobodan Vasković


Dragana Struju Jerinića za premijera! Samo on može Republiku Srpsku izvući iz krize.

Izrečene konstatacije, bez obzira na određenu dramatiku u njima, nisu uopšte bez osnova, posebno ne maliciozne, jer sam istražujući poslovanje dvije firme “novinara” Dragana Jerinića, “Info 5” i “Megaelektrik”, ustanovio da je on u ovoj godini (teške krize) za njih obezbijedio poslova/dotoka novca u iznosu od najmanje 700.000-800.000 konvertibilnih maraka. Imajući u vidu da te dvije firme imaju ukupno 5 (pet) zaposlenih (podaci sa kraja 2012. godine), jasno je da je riječ o veoma uspješnom poslovnom čovjeku, koji uz sve svoje radne obaveze stiže i da se bavi pisanjem “kolumni”, te humanitarnim radom u takozvanom Udruženju novinara RS.

Važno je naglasiti da su na samo dva posla Jerinićeve firme inkasirale ravno 500.000 KM (toliko mogu dokazati) i da tu nije kraj, jer će “Megaelektrik” dosadašnjih cca 100.000 KM (inkasirano do 31. jula o.g.), do kraja godine i više nego udvostručiti. Ali, o “Megaelektriku” u narednim nastavcima ovog (nadam se uzbudljivog) dosjea o nadnaravnom uspjehu nekadašnjeg novinara, a danas tajkuna u nastajanju.

“Info 5” čiji su suvlasnici Dragan Jerinić i njegova supruga Brankica Tejić-Jerinić uspjeli su da dobiju lavovski posao od Ministarstva za prostorno uređenje, građevinarstvo i ekologiju, na čijem je čelu Srebrenka Golić. Riječ je o kampanji za podizanje javne svijesti i pozitivne promjene u percepciji upravljanja čvrstim otpadom koju implementira Ministarstvo  za prostorno uređenje, građevinarstvo i ekologiju  Republike Srpske. Kampanja se finansira sredstvima koje je obezbijedila ambasada Kraljevine Švedske u BiH i Svjetska banka u BiH. Trebalo bi da je sve transparentno, ali…

Rukovođen profesionalnim novinarskim standardima (da mi Jerinić šta ne zamjeri), uputio sam dopis nadležnom ministarstvu, na čijem je čelu Golićeva.


Vlada Republike Srpske
Ministarstvo za prostorno uređenje, građevinarstvo i ekologiju ministar, Srebrenka Golić
Poštovana,
Vaše Ministarstvo realizuje projekat „Kampanja za podizanje javne svijesti i pozitivne promjene u percepciji upravljanja čvrstim otpadom“, koji se finansira grantom Svjetske banke.
Zbog objektivnog informisanja javnosti, molim Vas da mi odgovorite na sledeća pitanja:
1.   Koliko iznosi grant Svjetske banke za ovaj projekat i koliko dugo će se on sprovoditi?
2.   Da li je proveden tender za realizaciju ovog projekta i, ukoliko jeste, koje su se firme prijavile na taj tender?
3.   Koja firma je pobijedila na tenderu?
Molim Vas da mi na ova pitanja odgovorite najkasnije do petka, 23. avgusta.
S poštovanjem.
Slobodan Vasković, novinar-bloger

Dopis sam uputio 20. avgusta, nakon čega sam pozvao taj resor u nekoliko navrata.

Prvo mi je rečeno da “šefovi nisu tu”.
“Ali dobićeš sigurno odgovor, nemoj da brineš”.
Nisam brinuo, pozvao sam ponovo, sada su šefovi bili tu, ali “prezauzeti”.
“Ali dobićeš sigurno odgovor, nemoj da brineš”.

Nisam brinuo, a odgovor nisam dobio do objavljivanja ovog teksta. Što ne znači da odgovore nisam saznao.

Medijsku kampanju za podizanje javne svijesti i pozitivne promjene u percepciji upravljanja čvrstim otpadom  implementira Ministarstvo  za prostorno uređenje , građevinarstvo i ekologiju  Republike Srpske, te konzorcijum koji čine Agencija za odnose s javnošću INFO 5 d.o.o.. World Media i Institut za građevinarstvo, objavili su ranije mediji.

Jasno je, bez sumnje, da je ovaj vrijedni posao dobila firma “nezavisnog” Jerinića, i to u konzorcijumu sa Institutom za građevinarstvo, čiji je vlasnik Slobodan Stanković. Vlasnik World media je Miroslav Janjanin, nekadašnji pjevač “Viteškog plesa”, ali on ovdje samo “popunjava ekipu”.

Čitava igra je odigrana da Jerinić dobije posao, a kako njegov “Info 5” nema potrebne reference niti kapacitete ni da se samostalno prijavi na tender, a kamoli da iznese taj zahtjevni posao, u pomoć je priskočio tajkun Slobodan Stanković.

Tako su Jerinić i Stanković postali ortaci, kompe, poslovni partneri…, riječju tajkuni.

Na ovom mjestu znamo sve, sem koliko je novca uloženo u kampanju. Stoga sam obratio ambasadi Kraljevine Švedske.

AMBASADA KRALJEVINE ŠVEDSKE U BIH
Kancelarija za odnose s javnošću
Poštovani,
Vlada Kraljevine Švedske sufinansirala je medijsku kampanju pod nazivom „Kampanja za podizanje javne svijesti i pozitivne promjene u percepciji upravljanja čvrstim otpadom”. Molim Vas da mi odgovorite na sledeće pitanje:
Koliko je Vlada Kraljevine Švedske uložila novca u ovu kampanju i za koji vremenski period? 
Molim Vas da mi na ova pitanja odgovorite najkasnije do ponedeljka, 2. septembra 2013. godine.
S poštovanjem,
Slobodan Vasković, novinar- bloger

Iz ambasade su mi usmeno odgovorili sljedeće:
„U cijeli projekat uložili smo 300.000 evra, od čega je pola pripalo Federaciji BiH, a pola Republici Srpskoj. Implementacija cijelog ovog projekta je u nadležnosti Ministarstva za prostorno uređenje, građevinarstvo i ekologiju. Ovaj novac namijenjen je kampanji koja će trajati godinu dana“.

Još mi je rečeno da je tenderske procedure nadgledala Svjetska banka, a na moj upit da li im je poznato ko su vlasnici firmi koje su dobile posao medijske kampanje, odgovoreno mi je odrečno.


Nakon ovih odgovora nema dileme da je Jerinićeva firma, uz nesebičnu podršku Slobodana Stankovića, inkasirala 150.000 evra (cca 300.000 KM) za vođenje navedenog medijskog projekta. Cifra je to od koje „trnu zubi“ i mnogo jačim i većim kućama, nego što je „Info 5“.

Naravno, to nije konačna cifra, jer je i Svjetska banka uložila novac u kampanju. Koliko, nisu htjeli da mi direktno odgovore, zato „jer se implementacija pomenutog projekta kao i svih drugih projekata koje finansira Svjetska banka odvija u isključivoj nadležnosti jedinica za implementaciju projekata pri resornim ministarstvima a za koje smo Vam dostavili kontakte”. (Vidi u dodatku kompletnu korespondenciju sa Svjetskom bankom.)

Iz Svjetske banke su mi još vrlo ljubazno saopštili da će kontaktirati nadležni resor i zamoliti ih da mi dostave odgovore. I zaista, to su i učinili, ali odgovore nisam dobio. Očito je da Golićeva ne zna za riječ transparentnost ili je, možda, Jerinić sugerisao da mi se ne odgovori. Tek, ni urgencija iz kancelarije Svjetske banke nije pomogla.

Za razliku od Vlade RS, Svjetska banka ne krije dokumente, pa sam na njihovim stranicama pronašao da je za “ukupno vrijeme trajanja kampanje” izdvojeno 330.000 USD, odnosno 488.000 KM. To je namijenjeno za oba entiteta, a kako je pola-pola, RS pripada 244.000 KM.

Ostalo mi je nepoznato da li je Jerinićeva firma impementirala i ovaj novac, ili će se to tek desiti u vremenu koje dolazi. Tek, pare i iz Svjetske banke su tu i ne bi mu trebale izmaći, sudeći prema izjavi Golićeve.


Naglasivši kako je osnovni slogan kampanje „Zapamti dobro: U prirodi sve se kreće, otpad je sirovina, a ne smeće!“, ministar Srebrenka Golić je istakla  da se kampanja najvećim dijelom finansira iz grant sredstva Kraljevine Švedske u okviru projekta „Opštinski program upravljanja čvrstim otpadom“ i dijelom iz sredstava Svjetske banke u okviru projekta „Drugi projekat upravljanja čvrstim otpadom“.
Kampanja će trajati 12 mjeseci uz mogućnost produžetka i realizovaće se na teritoriji Republike Srpske, odnosno na teritoriji osam definisanih regija u skladu sa Prostornim planom Republike Srpske do 2015. godine i to u Prijedoru, Banjaluci, Mrkonjić Gradu, Doboju, Bijeljini, Zvorniku, Foči i Gacku.(drugi mediji)

Tako će Jerinić za kampanju koja je, najblaže rečeno, najobičniji trash naplatiti 544.000 KM.

Kako u ovom entitetu ništa ne može proči bez Milorada Dodika, tako nije prošla ni ova kampanja koja se vodi pod sloganom „Zapamti dobro: U prirodi sve se kreće, otpad je sirovina, a ne smeće“!

Napravljen je, između ostalog, jeftini spot u kojem Dodik (potpisan sa “prijatelj kampanje”), tek nakon što se probudio, u svom superluksuznom kabinetu zbori o potrebi “čiste RS” (http://www.cvrstiotpad.com/radio-dzinglovi/  ), a u drugom uratku Jerinićevih pojavljuje se i Srebrenka Golić lično, sa porukom o papiru, šumama…( http://www.cvrstiotpad.com/radio-dzinglovi/  ). Uz ove smiješne spotove, djeluju i radionice na terenu, koje vode Jerinićevi (njihovi uposlenici), a koje su, mahom, apsolutno neposjećene. Ali, sve se knjiži i naplaćuje.  

Interesantno je još nekoliko stvari. U mjesečniku Jerinićevih „Dom info“ (izdavač „Info5“), koji se proda u nekih 250-300 primjeraka, u broju za januar-februar 2013. godine, intervuje su dali i Srebrenka Golić i Bosse Hedberg, ambasador Švedske u BiH. Golićeva je, u rubrici „Uspješne žene“, plasirana na 60-oj strani, a Hedberg na 64-oj.

Ubijeđen sam da se švedski ambasador čudom nije mogao načuditi otkud on među tekstićima o pločicama, betonu, sobnim biljkama (što su teme kojima se Jerinićevi bave u svom „porodičnom časopisu“), sa pričom o politici i odnosima Švedske i BiH. (Dobro je prošao, mogli su ga plasirati u biltenu opštine Teslić, koji takođe uređuju).

Međutim, ključna su pitanja i njemu i Golićevoj o čvrstom otpadu, „koji je sirovina, a ne smeće“. Bilo je to odmah po dobijanju ovog unosnog posla, na kojem je Jerinić pokazao i dokazao da smeće u RS svakako nije za bacanje. (nastaviće se)

Dodatak: Korespodencija sa Svjetskom bankom
Ured Svjetske banke u Bosni i Hercegovini
Poštovani,
Svjetska banka sufinansirala je medijsku kampanju pod nazivom „Kampanja za podizanje javne svijesti i pozitivne promjene u percepciji upravljanja čvrstim otpadom”. Molim Vas da mi odgovorite na sledeće pitanje:
Koliko je Svjetska banka uložila novca u ovu kampanju i za koji vremenski period? 
Molim Vas da mi na ova pitanja odgovorite najkasnije do ponedeljka, 2. septembra 2013. godine.
S poštovanjem,
Slobodan Vasković, novinar- bloger

Postovani g-dine Vaskovic,
Zahvaljujem se na vasem upitu. Pomenuta kampanja je finansirana u okviru Drugog projekta upravljanja crvstim otpadom u BiH koji se, izmedju ostalog, finansira i iz sredstava kredita Svjetske banke. Iskljucivu nadleznost za provodjenje projekta imaju timovi koji rade u okviru odgovarajucih entitetskih ministarstava. Stoga vas molimo da se za dodatne informacije s ovim u vezi obratite na slijedece adrese:
Federacija Bosne i Hercegovine
Ministarstvo okolisa i turizma
gosp. Anto Covic sef PMU-a FBiH
adresa: Marka Marulica 2
tel: 033/726-734
Republika Srpska
Ministarstvo za prostorno uredjenje, gradjevinarstvo i ekologiju
gosp. Sveto Cvijic, sef PMU-a RS
adresa: Trg RS 1
tel: 051/339-501

Poštovana, ja Vam se zahvaljujem na odogovoru. Ranije  sam kontaktirao resorno ministartsvo u Vladi RS, ali mi do sada nisu odgovorili koliko je novca izdvojeno za ovu kampanju. Stoga sam se obratio Vama, racunajuci na Vasu transparentnost, da mi saopstite koliko novca je iz kredita Svjeteske banke dato za ovu kampanju. Stoga Vas molim da mi odgovorite, jer, bez sumnje, Svjestka banka zna koliko je novca ulozila u ovaj projekat.
Srdacan pozdrav.

Postovani g-dine Vaskovic,
Vezano za Vas upit finansiranja kampanje u okviru Drugog projekta upravljanja cvrstim otpadom u BiH, molimo Vas za razumijevanje, jer se implementacija pomenutog projekta kao i svih drugih projekata koje finansira Svjetska banka odvija u iskljucivoj nadleznosti jedinica za implementaciju projekata pri resornim ministarstvima a za koje smo Vam dostavili kontakte. Sa svoje strane cemo takodje uciniti sve i zamoliti timove da Vam odgovore na upit.
Srdacan pozdrav,
Sanja Tanic
Public Information Assistant
World Bank Country Office
Bosnia and Herzegvina / Montenegro
Phone: (+387 33) 251-536
Fax: (+387 33) 226-945
http://www.worldbank.ba
http://www.worldbank.org.me